Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

Πληροφορίες για το Άγιον Όρος

Πληροφορίες

Το βορειοανατολικό πόδι της Χαλκιδικής είναι η χερσόνησος του Άθω. Είναι περίπου 50km μακρύ, ανάμεσα σε 5 και 10km πλάτος και επεκτείνεται νοτιοανατολικά. Στο νότιο άκρο του υψώνεται από την θάλασσα 2033m το όρος Άθως.
Το Άγιον Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του ελληνικού κράτους και υπάγεται πνευματικά στην δικαιοδοσία του οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Πρωτεύουσά του είναι οι Καρυές όπου έχει την έδρα ο πολιτικός διοικητής, ο οποίος με τη σειρά του υπάγεται στο υπουργείο εξωτερικών. Είναι υπεύθυνος για την τάξη και την ασφάλεια καθώς και για την πιστή εφαρμογή του καταστατικού χάρτη του Αγίου Όρους.
Το Άγιον Όρος έχει σήμερα μοναστικά ιδρύματα που χωρίζονται σε έξι (6) κατηγορίες: τις μονές, τις σκήτες, τα κελιά, τις καλύβες, τα καθίσματα και τα ησυχαστήρια.


α) Μονές:
Υπάρχουν 20 μονές στο Άγιο Όρος που απαγορεύεται να αυξομειωθούν. Είναι μεγάλα πολύπλοκα κτίρια που περιβάλλονται από δυνατό τείχος με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα τον Πύργο με τις επάλξεις και τις πολεμίστρες που βοηθούσαν στην απομάκρυνση των πειρατών στα παραθαλάσσια κυρίως μοναστήρια. Έχουμε δύο ειδών μονές: ί) Τις Βασιλικές που λέγονται έτσι είτε γιατί η ίδρυση τους έγινε με εντολή και συνδρομή των Βυζαντινών αυτοκρατόρων ή γιατί επικυρώθηκε με αυτοκρατορικό χρυσόβουλο, π) Τις Πατριαρχικές και Σταυροπηγιακές γιατί συνδέθηκαν με το Πατριαρχείο Κων/πόλεως που ανέλαβε την πνευματική περισσότερο εποπτεία τους (Πατριαρχικές) και από το σταυρό που τοποθετούσε ο Πατριάρχης ή ένας επίσκοπος στα θεμέλια πριν από την Ίδρυση τους (Σταυροπηγιακές).


β) Σκήτες:
Μοναστικά ιδρύματα που βρίσκονται στο έδαφος των κυρίαρχων μονών, στις οποίες και ανήκουν. Είναι οργανωμένες κοινότητες που ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας τους εγκρίνεται από τη μονή. Έχουμε σκήτες ιδιόρρυθμες ή κοινόβιες. Ιδιόρρυθμες είναι πολλές καλύβες (σπίτια) γύρω από ένα κεντρικό ναό, τον Κυριάκο. Επικεφαλής της σκήτης είναι ο Δι-καίος που εκλέγεται για ένα χρόνο. Κάθε Κυριακή και στις γιορτές οι μοναχοί πραγματοποιούν τις ακολουθίες τους στο Κυριάκο. Τις άλλες μέρες στους ναΐσκους των κελιών τους. Στις κοινοβιακές σκήτες ο Δίκαιος λέγεται Ηγούμενος και είναι ισόβιος. Τα κτίρια είναι σαν των μοναστηριών αλλά δεν μπορούν ποτέ να γίνουν μοναστήρια. Έχουμε 12 σκήτες τις εξής: ί) Της Αγίας Άννας π) Νέα Σκήτη πι) Σκήτη Καυσοκαλυ-βίων ίν) Τιμίου Προδρόμου (ανήκει στη μονή Μεγίστης Λαύρας ν) Αγίου Δημητρίου νί) Αγίου Ανδρέα (Βατοπεδίου) νϋ) Αγίου Ιωάννου Προδρόμου (Ιβήρων) νίπ) Αγίου Δημητρίου του Λάκκου (Αγίου Παύλου) ίχ) Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (Ξενοφώντος) χ) Αγίου Παντελεήμονος (Κουτλουμουσίου) χι) Προφήτη Ηλία (Παντοκράτορα) χπ) Αγίου Παντελεήμονος ή "Βογοροδίτσα


γ) Κελλιά:
Είναι ευρύχωρα οικοδομήματα σαν αγροτικές κατοικίες, έχουν ενσωματωμένο ναό και παραχωρούνται από την κυρίαρχη μονή σε ομάδα τριών προσώπων κατά το σύστημα της διαδοχής. Πάνω από εννιά οι μοναχοί των κελλιών δεν μπορούν να αυξηθούν. Επικεφαλής είναι ο Γέροντας και οι άλλοι είναι οι υποτακτικοί του.


δ) Καλύβες:
Μικρότερα κτίρια που μοιάζουν με κελλιά με δική τους εδαφική περιοχή. Παραχωρούνται από την μονή σε ένα άτομο ή σε ομάδα δύο - τριών ατόμων.


ε) Καθίσματα:
Είναι μικρές καλύβες μ' ένα μόνο μοναχό. Σε αυτά οι μοναχοί διακρίνονται για την υψηλή τους πνευματικότητα .


στ)Ησυχαστήρια:
Λέγονται αλλιώς και ασκητήρια ή ασκηταριά Είναι μικρά καθίσματα μακριά από τις μονές σε έρημους τόπους, σε βράχους, σε απάτητες κορφές, σε ρωγμές βράχων όπου οι μοναχοί ζουν με πολύ σκληρή άσκηση , ατέλειωτες προσευχές και νηστείες, με μεγάλες αγρυπνίες κάνοντας έτσι μια παρά πολύ αυστηρή άσκηση χωρίς εμπόδια φτάνοντας στα ανώτερα και υψηλότερα στάδια του μοναχισμού.

Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2011

Επίσκεψη στο Άγιον Όρος

Διαμονητήριο


Επίσκεψη στο Άγιον Όρος επιτρέπεται, σύμφωνα με το τυπικό της μοναστικής πολιτείας, το λεγόμενο ¨ΑΒΑΤΟ¨, μόνο στους άντρες.

Για να επισκεφθεί κάποιος το Άγιον Όρος, πρέπει έγκαιρα να προγραμματίσει την ακριβή ημέρα εισόδου του σ’ αυτό. Εν συνεχεία πρέπει να επικοινωνήσει με το γραφείο προσκυνητών αγίου όρους της Θεσσαλονίκης στο τηλέφωνο: 2310-252575 και fax: 2310-222424. Διεύθυνση γραφείου: Εγνατίας 109 τ.κ.: 54635 Θεσ/νικη . Στοιχεία που ζητούνται από το αρμόδιο γραφείο είναι τα εξής: ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, έτος γεννήσεως, αριθμός ταυτότητας, ημερομηνία έκδοσης και εκδούσα αρχή, αφού εξασφαλιστεί το διαμονητήριο, πρέπει να γίνει τηλεφωνική επικοινωνία με τις Ιερές Μονές της επιλογής του καθενός για τη διαμονή του. Πρέπει επίσης να γίνει επικοινωνία με τη ναυτιλιακή εταιρία για κλείσιμο θέσης με το καράβι στο τηλέφωνο: 23770-71149 ή 23770-21041 και fax: 23770-71016.

Είναι απαραίτητο να κλείσουν θέση επειδή ο αριθμός προσκυνητών είναι περιορισμένος. Μόνο 110 επισκέπτες την ημέρα (100 'Έλληνες και 10 αλλοδαποί). Οι πρέπει να πάνε οδικώς (με λεωφορείο ή αυτοκίνητο) από Θεσσαλονίκη προς την Ουρανούπολη, περίπου 120km.

Η διανυκτέρευση φρόνιμο είναι να γίνει στην Ουρανούπολη, γιατί πρέπει το πρωί και από ώρα 07:30 να παραλάβετε να διαμονητήριο (απαραίτητη η ταυτότητα και €25), από το εκεί εδρεύον γραφείο προσκυνητών Αγίου Όρους και εν συνεχεία να μεριμνήσετε για την παραλαβή του εισιτηρίου σας για το πλοίο, από το γραφείο της υπεύθυνης ναυτιλιακής εταιρίας , που πραγματοποιεί το δρομολόγιο για το Άγιον Όρος.

Η αναχώρηση από την Ουρανούπολη για το λιμάνι της Δάφνης γίνεται κάθε μέρα και ώρα 09:45.

Στη Δάφνη το καράβι φθάνει περίπου στις 12 η ώρα το μεσημέρι. Από εκεί, με το λεωφορείο της γραμμής μπορεί κάποιος να κατευθυνθεί προς τις Καρυές , δηλαδή στην πρωτεύουσα του Αγίου Όρους. Άλλη επιλογή είναι από τη Δάφνη να πάρει κανείς το άλλο ferry boat (που έχει ανταπόκριση) για τις ιερές μονές και τις σκήτες που βρίσκονται στο νοτιοδυτικό μέρος της χερσονήσου. Αυτές είναι: Σιμώνος Πέτρα, Γρηγορίου, Ι.Μ. Διονυσίου, Ι.Μ. Αγ. Παύλου και σκήτη Αγίας ¨Αννης .

Τέλος μπορεί κάποιος να μετακινείται με τα μικρά λεωφορεία που διατηρεί το γραφείο κινήσεως αυτοκινήτων Αγίου Όρους που εδρεύει στις Καρυές. Τηλέφωνο: 23770-23266 και fax: 23770-23879.

Εάν επιθυμείτε να επισκεφθείτε απ’ ευθείας τις Ι. Μονές και τις Σκήτες του νότου, έχετε τη δυνατότητα να αναχωρήσετε από την Ουρανούπολη με το πρωινό δρομολόγιο, ώρα 06:30 (πλοίο Αγ. Άννα) αφού αυτό το δηλώσετε έγκαιρα στο γραφείο προσκυνητών Θεσσαλονίκης, προκειμένου να παραλάβετε το διαμονητήριό σας το πρωί στο πλοίο.

Οι βιντεοκάμερες απαγορεύονται αυστηρά. Επίσης, οι βιντεοκασέτες που θα βρεθούν κατά την έξοδο από το Άγιο Όρος , καθώς οι προσκυνητές περνούν από έλεγχο του τελωνείου, κατάσχονται.

Όσοι είναι κάτω από 18 ετών πρέπει να συνοδεύονται από ενήλικα (π.χ. πατέρα τους). Νέοι που επισκέπτονται το Άγιον Όρος σαν group με ενήλικο αρχηγό για εκπαιδευτικούς λόγους, πρέπει να έχουν μαζί τους έγγραφη άδεια από τους γονείς τους επικυρωμένη από επίσημη αρχή.

Επίσης οι προσκυνητές πρέπει να είναι ευπρεπώς ντυμένοι. Κοντά παντελόνια και σορτς απαγορεύονται.

Το κυνήγι απαγορεύεται στο Άγιο Όρος, οπότε η είσοδος κυνηγετικών σκυλιών καθώς και όπλα δεν επιτρέπονται.

Η διαμονή στα μοναστήρια είναι δωρεάν, ωστόσο οι δωρεές γίνονται δεκτές.

Επίσης προσκυνητές με ειδικό διαμονητήριο (πρόσκληση) μπορούν να φιλοξενηθούν μόνο από το μοναστήρι από το οποίο προσκλήθηκαν. Η είσοδος Ι.Χ. αυτοκινήτων καθώς και μοτοσικλετών απαγορεύεται.

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

Tatăl nostru (Ρουμανικά, το Πάτερ ημών)

Tatăl nostru (Ρουμανικά)


Tatăl nostru care ești în ceruri,
sfințească-se numele Tău,
vie împărăția Ta,
facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe Pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele,
dă-ne-o nouă astăzi
și ne iartă nouă greșelile noastre
precum iertăm și noi greșiților noștri
și nu ne duce pe noi în ispită
ci ne izbăvește de cel rău.
Amin.

Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2011

Отче наш (Ρωσικά Πάτερ ημών)


Отче наш (Ρωσικά)

Отче наш, Иже еси́ на небесе́х!
Да святи́тся имя Твое́,
да прии́дет Ца́рствие Твое,
да будет воля Твоя,
я́ко на небеси́ и на земли́.
Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь;
и оста́ви нам до́лги наша,
я́коже и мы оставля́ем должнико́м нашим;
и не введи́ нас во искушение,
но изба́ви нас от лука́ваго



Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2011

Μαρτυρία Ιωσήπου

Μαρτυρία Ιωσήπου Ιουδαίου τού Φλαβίου περί τού Ιησού Χριστού.

Γίνεται δέ κατά τούτον τόν χρόνον, Ιησούς σοφός ανήρ είγε άνδρα αυτόν λέγειν χρή. << ήν γάρ παραδόξων έργων ποιητής, διδάσκαλος ανθρώπων, τών ηδονή ταληθή δεχομένων. Καί πολλούς μέν Ιουδαίους, πολλούς δέ καί τού Ελληνικού επηγάγετο. Ο Χριστός ούτος ήν. Καί αυτόν ενδείζει τών πρώτων ανδρών παρ' ημίν, σταυρώ επιτετιμηκότος Πιλάτου, ουκ επαύσαντο οίγε πρώτον αυτών αγαπήσαντες, εφάνη γάρ αυτοίς, τρίτην έχων ημέραν, πάλιν ζών. Τών θείων προφητών ταύτα, καί άλλα μυρία θαυμάσια περί αυτού ειρηκότων. Εις έτι νύν τών από τούδε ωνομασμένων ουκ επέλιπε τό φύλον >>.
( Ιωσήπ. Λόγ. ιή. κεφ. γ'. )