Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2013

ΠΡΟΣ ΚΟΛΑΣΣΑΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Γ'

Στίχ. 1-17. Πως πρέπει να ζη ο Χριστιανός την νέαν ζωήν.

Ει ουν συνηγέρθητε τω Χριστώ, τα άνω ζητείτε, ου ο Χριστός εστιν εν δεξιά του Θεού καθήμενος,
2 τα άνω φρονείτε, μη τα επί της γης.
3 απεθάνετε γαρ, και η ζωή υμών κέκρυπται συν τω Χριστώ εν τω Θεώ
4 όταν ο Χριστός φανερωθή, η ζωή ημών, τότε και υμείς συν αυτώ φανερωθήσεσθε εν δόξη.
5 Νεκρώσατε ουν τα μέλη υμών τα επί της γης, πορνείαν, ακαθαρσίαν, πάθος, επιθυμίαν κακήν, και την πλεονεξίαν, ήτις εστίν ειδωλολατρία,
6 δι' α έρχεται η οργή του Θεού επί τους υιούς της απειθείας,
7 εν οις και υμείς περιεπατήσατέ ποτε, ότε εζήτε εν αυτοίς
8 νυνί δε απόθεσθε και υμείς τα πάντα, οργήν, θυμόν, κακίαν, βλασφημίαν, αισχρολογίαν εκ του στόματος υμών
9 μη ψεύδεσθε εις αλλήλους, απεκδυσάμενοι τον παλαιόν άνθρωπον συν ταις πράξεσιν αυτού
10 και ενδυσάμενοι τον νέο τον ανακαινούμενον εις επίγνωσιν κατ' εικόνα του κτίσαντος αυτόν,
11 όπου ουκ ένι Έλλην και Ιουδαίος, περιτομή και ακροβυστία, βάρβαρος, Σκύθης, δούλος, ελεύθερος, αλλά τα πάντα και εν πάσι Χριστός.
12 Ενδύσασθε ουν, ως εκλεκτοί του Θεού άγιοι και ηγαπημένοι, σπλάγχνα οικτιρμού, χρηστότητα, ταπεινοφροσύνην, πραότητα, μακροθυμίαν,
13 ανεχόμενοι αλλήλων και χαριζόμενοι εαυτοίς εάν  τις προς τινα έχη μορφήν καθώς και ο Χριστός εχαρίσατο υμίν, ούτω και υμείς
14 επί πάσι δε τούτοις την αγάπην, ήτις εστί σύνδεσμος της τελειότητος.
15 και η ειρήνη του Θεού βραβευέτω εν ταις καρδίαις υμών, εις ην και εκλήθητε εν ενί σώματι και ευχάριστοι γίνεσθε
16 ο λόγος του Χριστού ενοικείτω εν υμίν πλουσίως, εν πάση σοφία διδάσκοντες και νουθετούντες εαυτούς ψαλμοίς και ύμνοις και ωδαίς πνευματικαίς, εν χάριτι άδοντες εν τη καρδία υμών τω Κυρίω.
17 και παν ό,τι αν ποιήτε εν λόγω ή εν έργω, πάντα εν ονόματι Κυρίου Ιησού, ευχαριστούντες τω Θεώ και πατρί δι' αυτού.

Στίχ. 18-25, δ΄ 1. Τα καθήκοντα των συζύγων,
γονέων και τέκνων, κυρίων και δούλων.

18 Αι γυναίκες υποτάσσεσθε τοις ανδράσιν, ως ανήκεν εν Κυρίω.
19 Οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας και μη πικραίνεσθε προς αυτάς.
20 Τα τέκνα υπακούετε τοις γονεύσι κατά πάντα τούτο γαρ εστιν ευάρεστον τω Κυρίω.
21 Οι πατέρες μη ερεθίζετε τα τέκνα υμών, ίνα μη αθυμώσιν.
22 Οι δούλοι υπακούετε κατά πάντα τοις κατά σάρκα κυρίοις, μη εν οφθαλμοδουλίαις, ως ανθρωπάρεσκοι, αλλ' εν απλότητι καρδίας, φοβούμενοι τον Θεόν.
23 και παν ό,τι εάν ποιήτε, εκ ψυχής ργάζεσθε, ως τω Κυρίω και ως ανθρώποις,
24 ειδότες ότι από Κυρίου απολήψεσθε την ανταπόδοσιν της κληρονομίας τω γαρ Κυρίω Χριστώ δουλεύετε
25 ο δε αδικών κομιείται ο ηδίκησε, και ουκ έστι προσωποληψία. 

Εξαποστειλάρια

Τροπάρια που ψάλλονται πριν από τους Αίνους και μετά την εκφώνηση που ακολουθεί την Τιμιωτέρα. Το περιεχόμενο τους είναι δογματικό, ιστορικό, εγκωμιαστικό. 
Ονομάστηκαν Εξαποστειλάρια γιατί συνδιάστηκαν με την αποστολή των Αποστόλων στον κόσμο. Κατά μίαν άλλη ερμηνεία, επειδή μία ομάδα απ' αυτά, τα λεγόμενα <<Φωταγωγικά>> αρχίζουν με την φράση <<Εξαπόστειλον το φως Σου...>>.
Εξαποστειλάρια υπάρχουν σε όλους τους εορταζομένους αγίους, ενώ όπου δεν υπάρχουν, ψάλλονται τα Εξαποστειλάρια της ημέρας. Το Εξαποστειλάριο συνοδεύεται πάντα από Θεοτοκίον. 
Τα Εξαποστειλάρια που ψάλλονται τις Κυριακές, ονομάζονται Εωθινά και αναφέρονται στις ένδεκα εμφανίσεις του αναστάντος Χριστού και αντιστοιχούν στα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια. Τα εωθινά Εξαποστειλάρια συνοδεύονται και αυτά από Θεοτοκία και προτάσσεται σ' αυτά ο στίχος <<Άγιος Κύριος ο Θεός ημών>>. 
Τα Εωθινά Εξαποστειλάρια είναι ποιήματα του γυιού του βασιλέως Λέοντος του Σοφού, <<Κωνσταντίνου του Βασιλέως>>. 
Τα Εξαποστειλάρια αντικατέστησαν τα <<Φωταγωγικά>>, τα οποία σήμερα ψάλλονται τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή στη θέση των Εξαποστειλαρίων.

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

ΠΡΟΣ ΚΟΛΑΣΣΑΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β'

Στίχ. 1-23. Ο Παύλος εφιστά την προσοχήν των Κολασσαέων 
έναντι των ψευδοδιδασκάλων. 

Θέλω γαρ υμάς ειδέναι ηλίκον αγώνα έχω περί υμών και των εν Λαοδικεία και όσοι ουχ εωράκασι το πρόσωπόν μου εν σαρκί, 
2 ίνα παρακληθώσιν αι καρδίαι αυτών, συμβιβασθέντων εν αγάπη και εις πάντα πλούτον της πληροφορίας της συνέσεως, εις επίγνωσιν του μυστηρίου του Θεού και πατρός και του Χριστού, 
3 εν ω εισι πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως απόκρυφοι. 
4 Τούτο δε λέγω ίνα μη τις υμάς παραλογίζηται εν πιθανολογία 
5 ει γαρ και τη σαρκί άπειμι, αλλά τω πνεύματι συν υμίν ειμι, χαίρων και βλέπων υμών την τάξιν και το στερέωμα της εις Χριστόν πίστεως υμών. 
6 Ως ουν παρελάβετε τον Χριστόν Ιησούν τον Κύριον, εν αυτώ περιπατείτε, 
7 ερριζωμένοι και εποικοδομούμενοι εν αυτώ και βεβαιούμενοι εν τη πίστει καθώς εδιδάχθητε, περισσεύοντες εν αυτή εν ευχαριστία. 
8 Βλέπετε μη τις υμάς έσται ο συλαγωγών διά της φιλοσοφίας και κενής απάτης, κατά την παράδοσιν των ανθρώπων, κατά τα στοιχεία του κόσμου και ου κατά Χριστόν 
9 ότι εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς, 
10 και εστέ εν αυτώ πεπληρωμένοι, ος εστιν η κεφαλή πάσης αρχής και εξουσίας, 
11 εν ω και περιετμήθητε περιτομή αχειροποιήτω εν τη απεκδύσει του σώματος των αμαρτιών της σαρκός, εν τη περιτομή του Χριστού, 
12 συνταφέντες αυτώ εν τω βαπτίσματι, εν ω και συνηγέρθητε διά της πίστεως της ενεργείας του Θεού του εγείραντος αυτόν εκ των νεκρών. 
13 και υμάς, νεκρούς όντας εν τοις παραπτώμασι και τη ακροβυστία της σαρκός υμών, συνεζωοποίησεν υμάς συν αυτώ, χαρισάμενος ημίν πάντα τα παραπτώματα, 
14 εξαλείψας το καθ' ημών χειρόγραφον τοις δόγμασιν ο ην υπεναντίον ημίν, και αυτό ήρεν εκ του μέσου προσηλώσας αυτό τω σταυρώ 
15 απεκδυσάμενος τας αρχάς και τας εξουσίας εδειγμάτισεν εν παρρησία, θριαμβεύσας αυτούς εν αυτώ. 
16 Μη ουν τις υμάς κρινέτω εν βρώσει ή εν πόσει ή εν μέρει εορτής ή νουμηνίας ή σαββάτων, 
17 α εστι σκιά των μελλόντων, το δε σώμα Χριστού. 
18 μηδείς υμάς καταβραβευέτω θέλων εν ταπεινοφροσύνη και θρησκεία των αγγέλων, α μη εώρακεν εμβατεύων, εική φυσιούμενος υπό του νοός της σαρκός αυτού, 
19 και ου κρατών την κεφαλήν, εξ ου παν το σώμα διά των αφών και συνδέσμων επιχορηγούμενον και συμβιβαζόμενον αύξει την αύξησιν του Θεού. 
20 Ει ουν απεθάνετε συν τω Χριστώ από των στοιχείων του κόσμου, τι ως ζώντες εν κόσμω δογματίζεσθε, 
21 μη άψη μηδέ γεύση μηδέ θίγης - 
22 α εστι πάντα εις φθοράν τη αποχρήσει - κατά τα εντάλματα και διδασκαλίας των ανθρώπων; 
23 άτινά εστι λόγον μεν έχοντα σοφίας εν εθελοθρησκία και ταπεινοφροσύνη και αφειδία σώματος, ουκ εν τιμή τινι προς πλησμονήν της σαρκός. 

Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2013

ΠΡΟΣ ΚΟΛΑΣΣΑΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Α'

Στίχ. 1-14. Ο Παύλος ευχαριστεί τον Θεόν δια την πίστιν των Κολασσαέων
και προσεύχεται δι' αυτούς.

Παύλος, απόστολος Ιησού Χριστού δια θελήματος Θεού, και Τιμόθεος ο αδελφός,
2 τοις εν Κολασσαίς αγίοις και πιστοίς αδελφοίς εν Χριστώ χάρις υμίν και ειρήνη από Θεού πατρός ημών και Κυρίου Ιησού Χριστού.
3 Ευχαριστούμεν τω Θεώ και πατρί του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού πάντοτε περί υμών προσευχόμενοι,
4 ακούσαντες την πίστιν υμών εν Χριστώ Ιησού και την αγάπην την εις πάντας τους αγίους,
5 δια την ελπίδα την αποκειμένην υμίν εν τοις ουρανοίς, ην προηκούσατε εν τω λόγω της αληθείας του ευαγγελίου
6 του παρόντος εις υμάς, καθώς και εν παντί τω κόσμω, και έστι καρποφορούμενον και αυξανόμενον καθώς και εν υμίν, αφ' ής ημέρας ηκούσατε και επέγνωτε την χάριν του Θεού εν αληθεία,
7 καθώς και εμάθετε από Επαφρά του αγαπητού συνδούλου ημών, ος εστι πιστός υπέρ υμών διάκονος του Χριστού, 
8 ο και δηλώσας ημίν την υμών αγάπην εν Πνεύματι. 
9 Διά τούτο και ημείς, αφ' ής ημέρας ηκούσαμεν, ου παυόμεθα υπέρ υμών προσευχόμενοι και αιτούμενοι ίνα πληρωθήτε την επίγνωσιν του θελήματος αυτού εν πάση σοφία και συνέσει πνευματική, 
10 περιπατήσαι υμάς αξίως του Κυρίου εις πάσαν αρέσκειαν, εν παντί έργω αγαθώ καρποφορούντες και αυξανόμενοι εις την επίγνωσιν του Θεού, 
11 εν πάση δυνάμει δυναμούμενοι κατά το κράτος της δόξης αυτού εις πάσαν υπομονήν και μακροθυμίαν, μετά χαράς 
12 ευχαριστούντες τω Θεώ και πατρί τω ικανώσαντι ημάς εις την μερίδα του κλήρου των αγίων εν τω φωτί, 
13 ος ερρύσατο ημάς εκ της εξουσίας του σκότους και μετέστησεν εις την βασιλείαν του υιού της αγάπης αυτού, 
14 εν ω έχομεν την απολύτρωσιν, την άφεσιν των αμαρτιών 

Στίχ. 15-20. Η ασύγκριτος υπεροχή και το μεγαλείον του Χριστού.

15 ος εστιν εικών του Θεού του αοράτου, πρωτότοκος πάσης κτίσεως, 
16 ότι εν αυτώ εκτίσθη τα πάντα, τα εν τοις ουρανοίς και τα επί της γης, τα ορατά και τα αόρατα, είτε θρόνοι είτε κυριότητες είτε αρχαί είτε εξουσίαι τα πάντα δι' αυτού και εις αυτόν έκτισται 
17 και αυτός εστι προ πάντων, και τα πάντα εν αυτώ συνέστηκε, 
18 και αυτός εστιν η κεφαλή του σώματος, της εκκλησίας ος εστιν αρχή, πρωτότοκος εκ των νεκρών, ίνα γένηται εν πάσιν αυτός πρωτεύων, 
19 ότι εν αυτώ ευδόκησε παν το πλήρωμα κατοικήσαι 
20 και δι' αυτού αποκαταλλάξαι τα πάντα εις αυτόν, ειρηνοποιήσας διά του αίματος του σταυρού αυτού, δι' αυτού είτε τα επί της γης είτε τα εν τοις ουρανοίς.

Στίχ. 21-29. Η θεία βουλή της απολυτρώσεως και οι Κολασσαείς. 

21 και υμάς ποτε όντας απηλλοτριωμένους και εχθρούς τη διανοία εν τοις έργοις τοις πονηροίς, 
22 νυνί δε αποκατήλλαξεν εν τω σώματι της σαρκός αυτού διά του θανάτου, παραστήσαι υμάς αγίους και αμώμους και ανεγκλήτους κατενώπιον αυτού, 
23 ει γε επιμένετε τη πίστει τεθεμελιωμένοι και εδραίοι και μη μετακινούμενοι από της ελπίδος του ευαγγελίου ου ηκούσατε, του κηρυχθέντος εν πάση τη κτίσει τη υπό τον ουρανόν, ου εγενόμην εγώ Παύλος διάκονος. 
24 Νυν χαίρω εν τοις παθήμασί μου υπέρ υμών και ανταναπληρώ τα υστερήματα των θλίψεων του Χριστού εν τη σαρκί μου υπέρ του σώματος αυτού, ο εστιν η εκκλησία, 
25 ης εγενόμην εγώ διάκονος κατά την οικονομίαν του Θεού την δοθείσαν μοι εις υμάς, πληρώσαι τον λόγον του Θεού, 
26 το μυστήριον το αποκεκρυμμένον από των αιώνων και από των γενεών, νυνί δε εφανερώθη τοις αγίοις αυτού, 
27 οις ηθέλησεν ο Θεός γνωρίσαι τις ο πλούτος της δόξης του μυστηρίου τούτου εν τοις έθνεσιν, ος εστι Χριστός εν υμίν, η ελπίς της δόξης 
28 ον ημείς καταγγέλλομεν νουθετούντες πάντα άνθρωπον και διδάσκοντες πάντα άνθρωπον εν πάση σοφία, ίνα παραστήσωμεν πάντα άνθρωπον τέλειον εν  Χριστώ Ιησού 
29 εις ο και κοπιώ αγωνιζόμενος κατά την ενέργειαν αυτού την ενεργουμένην εν εμοί εν δυνάμει. 

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Προκείμενον

Σύντομος ύμνος που ψάλλεται στην ακολουθία του Εσπερινού μετά την Είσοδο και το <<Φως ιλαρόν>>. Το Προκείμενο επαναλαμβάνεται τρείς φορές στις δύο τελευταίες προηγείται ψαλμικός στίχος. Υπάρχουν τα απλά Προκείμενα, τα οποία ψάλλονται κάθε μέρα στον Εσπερινό ( κάθε μέρα ψάλλεται κι' άλλο ) και στα Μεγάλα, που ψάλλονται μόνο τις Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ( Κατανυκτικοί Εσπερινοί ). Επίσης Μέγα Προκείμενο ψάλλεται την Κυριακή του Πάσχα, την ημέρα των Χριστουγέννων, των Θεοφανείων κ. ά.
Προκείμενο ψάλλεται ή διαβάζεται προ του Ευαγγελίου του Όρθρου, προ των Αποστολικών Αναγνωσμάτων στη Θεία Λειτουργία, προ του Ευαγγελίου των Παρακλητικών Κανόνων, προ των Αναγνωσμάτων της Παλαιάς Διαθήκης, στον Όρθρο και τον Εσπερινό της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, και σε άλλες ιερές ακολουθίες. 
Το Προκείμενο είναι ένας ψαλμικός στίχος ο οποίος ψάλλεται και συνοδεύεται από άλλους δύο ψαλμικούς στίχους πριν τα Αναγνώσματα.