Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2014

Ειρηνικά

Σειρά αιτημάτων στην αρχή της Θείας Λειτουργίας, που τα πρώτα αιτήματα αναφέρονται στην ειρήνη << Εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν >> κ.λ.π. γι' αυτό και ονομάστηκαν << Ειρηνικά >>. Λέγονται και Μεγάλη Συναπτή. Ειρηνικά λέγονται και στον Εσπερινό μετά από την απαγγελία του Προοιμιακού. Επίσης υπάρχουν και σε όλες τις αγιαστικές πράξεις. Η ειρήνη είναι το μεγαλύτερο αγαθό, που έδωσε ο Θεός στον άνθρωπο. Ο Χριστός είπε << ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν >> και ο απόστολος Παύλος χαρακτηρίζει την ειρήνη ως καρπόν του αγίου Πνεύματος.  

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Παρακλητικοί Κανόνες

Είναι δύο, ο Μικρός και ο Μέγας. Είναι θρησκευτικοί ύμνοι αφιερωμένοι στην Υπεραγία Θεοτόκο. Ο Μικρός Παρακλητικός Κανών ψάλλεται << εν πάση περιστάσει και θλίψει ψυχής >> και είναι << ποίημα Θεοστηρίκτου Μοναχού >>, ενώ ο Μέγας είναι << ποίημα βασιλέως Θεοδώρου Δούκα του Λασκάρεως >>. Οι δύο Παρακλητικοί Κανόνες ψάλλονται εναλλάξ την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου.

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α'

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Δ'

Στίχ. 1-5. Η διδασκαλία των ψευδοδιδασκάλων.

Το δε Πνεύμα ρητώς λέγει ότι εν υστέροις καιροίς αποστήσονταί τινες της πίστεως, προσέχοντες πνεύμασι πλάνοις και διδασκαλίαις δαιμονίων,
2 εν υποκρίσει ψευδολόγων, κεκαυστηριασμένων την ιδίαν συνείδησιν,
3 κωλυόντων γαμείν, απέχεσθαι βρωμάτων α ο Θεός έκτισεν εις μετάληψιν μετά ευχαριστίας τοις πιστοίς και επεγνωκόσι την αλήθειαν.
4 ότι παν κτίσμα Θεού καλόν, και ουδέν απόβλητον μετά ευχαριστίας λαμβανόμενον
5 αγιάζεται γαρ διά λόγου Θεού και εντεύξεως.

Στίχ. 6-16. Η διδασκαλία και η συμπεριφορά του Τιμιθέου οποία πρέπει να είναι.

6 Ταύτα υποτιθέμενος τοις αδελφοίς καλός έση διάκονος Ιησού Χριστού, εντρεφόμενος τοις λόγοις της πίστεως και της καλής διδασκαλίας ή παρηκολούθηκας.
7 τους δε βεβήλους και γραώδεις μύθους παραιτού, γύμναζε δε σεαυτόν προς ευσέβειαν
8 η γαρ σωματική γυμνασία προς ολίγον εστίν ωφέλιμος, η δε ευσέβεια προς πάντα ωφέλιμός εστιν, επαγγελίας έχουσα ζωής της νυν και της μελλούσης.
9 πιστός ο λόγος και πάσης αποδοχής άξιος
10 εις τούτο γαρ και κοπιώμεν και ονειδιζόμεθα, ότι ηλπίκαμεν επί Θεώ ζώντι, ος εστι σωτήρ πάντων ανθρώπων, μάλιστα πιστών.
11 Παράγγελλε ταύτα και δίδασκε.
12 μηδείς σου της νεότητος καταφρονείτω, αλλά τύπος γίνου των πιστών εν λόγω, εν αναστροφή, εν αγάπη, εν πνεύματι, εν πίστει, εν αγνεία.
13 έως έρχομαι πρόσεχε τη αναγνώσει, τη παρακλήσει, τη διδασκαλία.
14 μη αμέλει του εν σοι χαρίσματος, ο εδόθη σοι διά προφητείας μετά επιθέσεως των χειρών του πρεσβυτερίου. 
15 ταύτα μελέτα, εν τούτοις ίσθι, ίνα σου η προκοπή φανερά ή εν πάσιν. 
16 έπεχε σεαυτώ και τη διδασκαλία, επίμενε αυτοίς τούτο γαρ ποιών και σεαυτόν σώσεις και τους ακούοντάς σου. 

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α'

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Γ'

Στίχ. 1-7. Τα προσόντα των επισκόπων.

Πιστός ο λόγος ει τις επισκοπής ορέγεται, καλού έργου επιθυμεί. 
2 δει ουν τον επίσκοπον ανεπίληπτον είναι, μιάς γυναικός άνδρα, νηφάλιον, σώφρονα, κόσμιον, φιλόξενον, διδακτικόν, 
3 μη πάροινον, μη πλήκτην, μη αισχροκερδή, αλλ' επιεική, άμαχον, αφιλάργυρον, 
4 του ιδίου οίκου καλώς προϊστάμενον, τέκνα έχοντα εν υποταγή μετά πάσης σεμνότητος 
5 ει δε τις του ιδίου οίκου προστήναι ουκ οίδε, πως εκκλησίας Θεού επιμελήσεται; 
6 μη νεόφυτον, ίνα μη τυφωθείς εις κρίμα εμπέση του διαβόλου. 
7 δει δε αυτόν και μαρτυρίαν καλήν έχειν από των έξωθεν, ίνα μη εις ονειδισμόν εμπέση και παγίδα του διαβόλου. 

Στίχ. 8-13. Τα προσόντα των διακόνων και των διακονισσών. 

8 Διακόνους ωσαύτως σεμνούς, μη διλόγους, μη οίνω πολλώ προσέχοντας, μη αισχροκερδείς, 
9 έχοντας το μυστήριον της πίστεως εν καθαρά συνειδήσει. 
10 και ούτοι δε δοκιμαζέσθωσαν πρώτον, είτα διακονείτωσαν ανέγκλητοι όντες. 
11 γυναίκας ωσαύτως σεμνάς, μη διαβόλους, νηφαλίους, πιστάς εν πάσι. 
12 διάκονοι έστωσαν μιάς γυναικός άνδρες, τέκνων καλώς προϊστάμενοι και των ιδίων οίκων. 
13 οι γαρ καλώς διακονήσαντες βαθμόν εαυτοίς καλόν περιποιούνται και πολλήν παρρησίαν εν πίστει τη εν Χριστώ Ιησού. 

Στίχ. 14-16. Το μεγαλείον της Εκκλησίας, το οποίον καλούνται 
                    να υπηρετήσουν οι λειτουργοί της. 

14 Ταύτά σοι γράφω ελπίζων ελθείν προς σε τάχιον 
15 εάν δε βραδύνω, ίνα ειδής πως δει εν οίκω Θεού αναστρέφεσθαι, ήτις εστίν εκκλησία Θεού ζώντος, στύλος και εδραίωμα της αληθείας. 
16 και ομολογουμένως μέγα εστί το της ευσεβείας μυστήριον Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν Πνεύματι, ώφθη αγγέλοις, εκηρύχθη εν έθνεσιν, επιστεύθη εν κόσμω, ανελήφθη εν δόξη. 

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Χορός

Ομάδα ανθρώπων, που γνωρίζουν την εκκλησιαστική, βυζαντινή μουσική και ψάλλουν τους εκκλησιαστικούς ύμνους στους ναούς. Χορός επίσης ονομάζεται ο χώρος που στέκονται οι ιεροψάλτες. Είναι το ψαλτήριον, το αναλόγιον.