Εκκλησιαστικό βιβλίο που περιέχει 151 ψαλμούς. Το Ψαλτήριο είναι χωρισμένο σε είκοσι Καθίσματα, που το καθένα χωρίζεται σε τρεις στάσεις και διαβάζεται κάθε μέρα στις ακολουθίες της Εκκλησίας μας. Την περίοδο της Τουρκοκρατίας το ψαλτήριο χρησίμευε στα σκλαβωμένα Ελληνόπουλα ως αναγνωστικό και εγχειρίδιο γραμματικής. Ψαλτήριο ή Ψαλτήρι λέγεται και το Αναλόγιο.
Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014
Τρίτη 1 Ιουλίου 2014
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΣΤ΄
Στίχ. 1-12. Ανάγκη προόδου προς την τελειότητα. Ο κίνδυνος της εκπτώσεως.
Διό αφέντες τον της αρχής του Χριστού λόγον επί την τελειότητα φερώμεθα, μη πάλιν θεμέλιον καταβαλλόμενοι μετανοίας από νεκρών έργων, και πίστεως επί Θεόν,
2 βαπτισμών διδαχής, επιθέσεώς τε χειρών, αναστάσεώς τε νεκρών και κρίματος αιωνίου.
3 και τούτο ποιήσομεν, εάνπερ επιτρέπη ο Θεός.
4 αδύνατον γαρ τους άπαξ φωτισθέντας γευσαμένους τε της δωρεάς της επουρανίου και μετόχους γενηθέντας Πνεύματος Αγίου
5 και καλόν γευσαμένους Θεού ρήμα δυνάμεις τε μέλλοντος αιώνος,
6 και παραπεσόντας, πάλιν ανακαινίζειν εις μετάνοιαν, ανασταυρούντας εαυτοίς τον υιόν του Θεού και παραδειγματίζοντας.
7 γη γαρ η πιούσα τον επ' αυτής πολλάκις ερχόμενον υετόν και τίκτουσα βοτάνην εύθετον εκείνοις δι' ους και γεωργείται, μεταλαμβάνει ευλογίας από του Θεού
8 εκφέρουσα δε ακάνθας και τριβόλους, αδόκιμος και κατάρας εγγύς, ης το τέλος εις καύσιν.
9 Πεπείσμεθα δε περί υμών, αγαπητοί, τα κρείττονα και εχόμενα σωτηρίας, ει και ούτω λαλούμεν.
10 ου γαρ άδικος ο Θεός επιλαθέσθαι του έργου υμών και του κόπου της αγάπης ης ενεδείξασθε εις το όνομα αυτού, διακονήσαντες τοις αγίοις και διακονούντες.
11 επιθυμούμεν δε έκαστον υμών την αυτήν ενδείκνυσθαι σπουδήν προς την πληροφορίαν της ελπίδος άχρι τέλους,
12 ίνα μη νωθροί γένησθε, μιμηταί δε των διά πίστεως και μακροθυμίας κληρονομούντων τας επαγγελίας.
Στίχ. 13-20. Ο όρκος του Θεού προς τον Αβραάμ.
13 Τω γαρ Αβραάμ επεγγειλάμενος ο Θεός, επεί κατ' ουδενός είχε μείζονος ομόσαι, ώμοσε καθ' εαυτού,
14 λέγων η μην ευλογών ευλογήσω σε και πληθύνων πληθυνώ σε
15 και ούτω μακροθυμήσας επέτυχε της επαγγελίας.
16 άνθρωποι μεν γαρ κατά του μείζονος ομνύουσι, και πάσης αυτοίς αντιλογίας πέρας εις βεβαίωσιν ο όρκος
17 εν ω περισσότερον βουλόμενος ο Θεός επιδείξαι τοις κληρονόμοις της επαγγελίας το αμετάθετον της βουλής αυτού, εμεσίτευσεν όρκω,
18 ίνα διά δύο πραγμάτων αμεταθέτων, εν οις αδύνατον ψεύσασθαι Θεόν, ισχυράν παράκλησιν έχωμεν οι καταφυγόντες κρατήσαι της προκειμένης ελπίδος
19 ην ως άγκυραν έχομεν της ψυχής ασφαλή τε και βεβαίαν και εισερχομένην εις το εσώτερον του καταπετάσματος,
20 όπου πρόδρομος υπέρ ημών εισήλθεν Ιησούς, κατά την τάξιν Μελχισεδέκ αρχιερεύς γενόμενος εις τον αιώνα.
Στίχ. 1-12. Ανάγκη προόδου προς την τελειότητα. Ο κίνδυνος της εκπτώσεως.
Διό αφέντες τον της αρχής του Χριστού λόγον επί την τελειότητα φερώμεθα, μη πάλιν θεμέλιον καταβαλλόμενοι μετανοίας από νεκρών έργων, και πίστεως επί Θεόν,
2 βαπτισμών διδαχής, επιθέσεώς τε χειρών, αναστάσεώς τε νεκρών και κρίματος αιωνίου.
3 και τούτο ποιήσομεν, εάνπερ επιτρέπη ο Θεός.
4 αδύνατον γαρ τους άπαξ φωτισθέντας γευσαμένους τε της δωρεάς της επουρανίου και μετόχους γενηθέντας Πνεύματος Αγίου
5 και καλόν γευσαμένους Θεού ρήμα δυνάμεις τε μέλλοντος αιώνος,
6 και παραπεσόντας, πάλιν ανακαινίζειν εις μετάνοιαν, ανασταυρούντας εαυτοίς τον υιόν του Θεού και παραδειγματίζοντας.
7 γη γαρ η πιούσα τον επ' αυτής πολλάκις ερχόμενον υετόν και τίκτουσα βοτάνην εύθετον εκείνοις δι' ους και γεωργείται, μεταλαμβάνει ευλογίας από του Θεού
8 εκφέρουσα δε ακάνθας και τριβόλους, αδόκιμος και κατάρας εγγύς, ης το τέλος εις καύσιν.
9 Πεπείσμεθα δε περί υμών, αγαπητοί, τα κρείττονα και εχόμενα σωτηρίας, ει και ούτω λαλούμεν.
10 ου γαρ άδικος ο Θεός επιλαθέσθαι του έργου υμών και του κόπου της αγάπης ης ενεδείξασθε εις το όνομα αυτού, διακονήσαντες τοις αγίοις και διακονούντες.
11 επιθυμούμεν δε έκαστον υμών την αυτήν ενδείκνυσθαι σπουδήν προς την πληροφορίαν της ελπίδος άχρι τέλους,
12 ίνα μη νωθροί γένησθε, μιμηταί δε των διά πίστεως και μακροθυμίας κληρονομούντων τας επαγγελίας.
Στίχ. 13-20. Ο όρκος του Θεού προς τον Αβραάμ.
13 Τω γαρ Αβραάμ επεγγειλάμενος ο Θεός, επεί κατ' ουδενός είχε μείζονος ομόσαι, ώμοσε καθ' εαυτού,
14 λέγων η μην ευλογών ευλογήσω σε και πληθύνων πληθυνώ σε
15 και ούτω μακροθυμήσας επέτυχε της επαγγελίας.
16 άνθρωποι μεν γαρ κατά του μείζονος ομνύουσι, και πάσης αυτοίς αντιλογίας πέρας εις βεβαίωσιν ο όρκος
17 εν ω περισσότερον βουλόμενος ο Θεός επιδείξαι τοις κληρονόμοις της επαγγελίας το αμετάθετον της βουλής αυτού, εμεσίτευσεν όρκω,
18 ίνα διά δύο πραγμάτων αμεταθέτων, εν οις αδύνατον ψεύσασθαι Θεόν, ισχυράν παράκλησιν έχωμεν οι καταφυγόντες κρατήσαι της προκειμένης ελπίδος
19 ην ως άγκυραν έχομεν της ψυχής ασφαλή τε και βεβαίαν και εισερχομένην εις το εσώτερον του καταπετάσματος,
20 όπου πρόδρομος υπέρ ημών εισήλθεν Ιησούς, κατά την τάξιν Μελχισεδέκ αρχιερεύς γενόμενος εις τον αιώνα.
Κατηχούμενα
Ευχές που διαβάζονται << μυστικώς >> την ώρα της Θείας Λειτουργίας, λίγο μετά τη μικρή Είσοδο, στους Κατηχουμένους, δηλ. στους ανθρώπους που ακόμα δεν έχουν δεχθεί το βάπτισμα. Τα Κατηχούμενα αποτελούν ένα μέρος της θείας Λειτουργίας. Σήμερα παραλείπονται γιατί δεν υπάρχει πιά η τάξη των Κατηχουμένων. Στη Λειτουργία των Προηγιασμένων διατηρούνται τα Κατηχούμενα << γιά την αρχαιοπρέπεια της Λειτουργίας και όχι γιατί υπάρχουν Κατηχούμενοι >>.
Ιεροψάλτης
Αυτός που έχει οριστεί να ψάλλει τους ύμνους στην Εκκλησία. Υπάρχουν δύο Ιεροψάλτες ο Δεξιός που ονομάζεται και Δομέστικος και ο Αριστερός, που λέγεται και Λαμπαδάριος.
Ευλογητάρια
Είναι μία σειρά από έξι τροπάρια, που ψάλλονται στην ακολουθία του Όρθρου. Ονομάστηκαν Ευλογητάρια γιατί αρχίζουν με το στίχο << Ευλογητός ει, Κύριε, δίδαξόν με τα δικαιώματά Σου>>. Τα Ευλογητάρια είναι Αναστάσιμα και Νεκρώσιμα. Τα Αναστάσιμα ψάλλονται στον Όρθρο της Κυριακής, το Μεγάλο Σάββατο και το Σάββατο του Λαζάρου, ενώ τα Νεκρώσιμα στον Όρθρο του Σαββάτου, στην εξόδιο ακολουθία των πιστών και στα Μνημόσυνα. Υπάρχουν και δύο νεκρώσιμα τροπάρια γιά τους ιερείς. Τα Ευλογητάρια ψάλλονται με τον 118ο ψαλμό που ονομάζεται << Άμωμος >>
Εγγραφή σε:
Σχόλια (Atom)