Κάθε ιερή ακολουθία της Εκκλησίας μας τελειώνει με την Απόλυση. Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια η Απόλυσις ήτο απλή, όπως μας διδάσκουν οι αρχαίες Θ. Λειτουργίες π.χ. του αγ. Ιακώβου << Απολύεσθε εν ειρήνη >>. Αργότερα πήρε τη μορφή που έχει σήμερα. << Η Απόλυση, αναφέρει ένας σύγχρονος θεολόγος, είναι μιά δεύτερη και τελευταία ευχή, μετά την Οπισθάμβωνο στην οποία η ιερή σύναξη επικαλείται το έλεος και τη σωτηρία του Ιησού Χριστού, με τις πρεσβείες της Υπεραγίας Θεοτόκου και όλων των αγίων >>. Υπάρχει μικρή και μεγάλη Απόλυση. Μεγάλη Απόλυση έχουμε στον Εσπερινό, τον Όρθρο και στην Θεία Λειτουργία. Στις άλλες ακολουθίες έχουμε μικρή Απόλυση. Στο μυστήριο του Βαπτίσματος και του Γάμου έχουμε ειδική απόλυση. Επίσης στη Νεκρώσιμο ακολουθία και στην ακολουθία της Γονυκλισίας την Κυριακή της Πεντηκοστής. Στις Δεσποτικές εορτές προτάσσεται το χαρακτηριστικό της εορτής π.χ. της Θείας Μεταμορφώσεως << Ο εν τω όρει τω Θαβώρ μεταμορφωθείς εν δόξη ενώπιον των αγίων Αυτού μαθητών και Αποστόλων, Χριστός ο αληθινός Θεός ημών... >>, που είναι το χαρακτηριστικό της Απόλυσης του Πάσχα. Στην Απόλυση ο ιερεύς επικαλείται τις πρεσβείες της Υπεραγίας Θεοτόκου, την δύναμη του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, την προστασία των Αγγέλων, τις ικεσίες του Τιμίου Προδρόμου, των Αποστόλων, των Μαρτύρων, των Πατέρων και όλων των αγίων της Εκκλησίας μας. Η Απόλυσις τελειώνει με το << Δι' ευχών των Αγίων Πατέρων ημών... >>, το οποίο σφραγίζει και όλες τις ιερουργίες.
Τρίτη 29 Ιουλίου 2014
Δευτέρα 28 Ιουλίου 2014
Ήχος
Μουσικός όρος της Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής. Είναι η εμμελής πορεία της φωνής με ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ( απήχημα, κλίμακα, δεσπόζοντες φθόγγους κ. ά. ) Οι ήχοι της Εκκλ. Βυζ. μουσικής είναι οκτώ και διαιρούνται σε κυρίους Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, και σε πλαγίους πλ. Α΄, πλ. Β΄, πλ. Γ΄ ή Βαρύς και πλ. Δ΄. Κάθε ήχος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα.
Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014
ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Η΄
Στίχ. 1-13. Ο Χριστός είναι ο Αρχιερεύς του αληθινού θυσιαστηρίου και ο μεσίτης της Καινής Διαθήκης.
Κεφάλαιον δε επί τοις λεγομένοις, τοιούτον έχομεν αρχιερέα, ος εκάθισεν εν δεξιά του θρόνου της μεγαλωσύνης εν τοις ουρανοίς,
2 των Αγίων λειτουργός και της σκηνής της αληθινής, ην έπηξεν ο Κύριος και ουκ άνθρωπος.
3 πας γαρ αρχιερεύς εις το προσφέρειν δώρά τε και θυσίας καθίσταται όθεν αναγκαίον έχειν τι και τούτον ο προσενέγκη.
4 ει μεν γαρ ην επί γης, ουδ' αν ην ιερεύς, όντων των ιερέων των προσφερόντων κατά τον νόμον τα δώρα,
5 οίτινες υποδείγματι και σκιά λατρεύουσιν των επουρανίων, καθώς κεχρημάτισται Μωϋσής μέλλων επιτελείν την σκηνήν όρα γαρ φησι, ποιήσεις πάντα κατά τον τύπον τον δειχθέντα σοι εν τω όρει
6 νυνί δε διαφορωτέρας τέτευχε λειτουργίας, όσω και κρείττονός εστι διαθήκης μεσίτης, ήτις επί κρείττοσιν επαγγελίαις νενομοθέτηται.
7 ει γαρ η πρώτη εκείνη ην άμεμπτος, ουκ αν δευτέρας εζητείτο τόπος.
8 μεμφόμενος γαρ αυτοίς λέγει ιδού ημέραι έρχονται, λέγει Κύριος, και συντελέσω επί τον οίκον Ισραήλ και επί τον οίκον Ιούδα διαθήκην καινήν,
9 ου κατά την διαθήκην ην εποίησα τοις πατράσιν αυτών εν ημέρα επιλαβομένου μου της χειρός αυτών εξαγαγείν αυτούς εκ γης Αιγύπτου ότι αυτοί ουκ ενέμειναν εν τη διαθήκη μου, καγώ ημέλησα αυτών, λέγει Κύριος
10 ότι αύτη η διαθήκη ην διαθήσομαι τω οίκω Ισραήλ μετά τας ημέρας εκείνας, λέγει Κύριος διδούς νόμους μου εις την διάνοιαν αυτών, και επί καρδίας αυτών επιγράψω αυτούς, και έσομαι αυτοίς εις Θεόν, και αυτοί έσονταί μοι εις λαόν.
11 και ου μη διδάξωσιν έκαστος τον πολίτην αυτού και έκαστος τον αδελφόν αυτού, λέγων γνώθι τον Κύριον ότι πάντες ειδήσουσί με από μικρού αυτών έως μεγάλου αυτών
12 ότι ίλεως έσομαι ταις αδικίαις αυτών, και των αμαρτιών αυτών και των ανομιών αυτών ου μη μνησθώ έτι.
13 εν τω λέγειν καινήν πεπαλαίωκε την πρώτην το δε παλαιούμενον και γηράσκον εγγύς αφανισμού.
Στίχ. 1-13. Ο Χριστός είναι ο Αρχιερεύς του αληθινού θυσιαστηρίου και ο μεσίτης της Καινής Διαθήκης.
Κεφάλαιον δε επί τοις λεγομένοις, τοιούτον έχομεν αρχιερέα, ος εκάθισεν εν δεξιά του θρόνου της μεγαλωσύνης εν τοις ουρανοίς,
2 των Αγίων λειτουργός και της σκηνής της αληθινής, ην έπηξεν ο Κύριος και ουκ άνθρωπος.
3 πας γαρ αρχιερεύς εις το προσφέρειν δώρά τε και θυσίας καθίσταται όθεν αναγκαίον έχειν τι και τούτον ο προσενέγκη.
4 ει μεν γαρ ην επί γης, ουδ' αν ην ιερεύς, όντων των ιερέων των προσφερόντων κατά τον νόμον τα δώρα,
5 οίτινες υποδείγματι και σκιά λατρεύουσιν των επουρανίων, καθώς κεχρημάτισται Μωϋσής μέλλων επιτελείν την σκηνήν όρα γαρ φησι, ποιήσεις πάντα κατά τον τύπον τον δειχθέντα σοι εν τω όρει
6 νυνί δε διαφορωτέρας τέτευχε λειτουργίας, όσω και κρείττονός εστι διαθήκης μεσίτης, ήτις επί κρείττοσιν επαγγελίαις νενομοθέτηται.
7 ει γαρ η πρώτη εκείνη ην άμεμπτος, ουκ αν δευτέρας εζητείτο τόπος.
8 μεμφόμενος γαρ αυτοίς λέγει ιδού ημέραι έρχονται, λέγει Κύριος, και συντελέσω επί τον οίκον Ισραήλ και επί τον οίκον Ιούδα διαθήκην καινήν,
9 ου κατά την διαθήκην ην εποίησα τοις πατράσιν αυτών εν ημέρα επιλαβομένου μου της χειρός αυτών εξαγαγείν αυτούς εκ γης Αιγύπτου ότι αυτοί ουκ ενέμειναν εν τη διαθήκη μου, καγώ ημέλησα αυτών, λέγει Κύριος
10 ότι αύτη η διαθήκη ην διαθήσομαι τω οίκω Ισραήλ μετά τας ημέρας εκείνας, λέγει Κύριος διδούς νόμους μου εις την διάνοιαν αυτών, και επί καρδίας αυτών επιγράψω αυτούς, και έσομαι αυτοίς εις Θεόν, και αυτοί έσονταί μοι εις λαόν.
11 και ου μη διδάξωσιν έκαστος τον πολίτην αυτού και έκαστος τον αδελφόν αυτού, λέγων γνώθι τον Κύριον ότι πάντες ειδήσουσί με από μικρού αυτών έως μεγάλου αυτών
12 ότι ίλεως έσομαι ταις αδικίαις αυτών, και των αμαρτιών αυτών και των ανομιών αυτών ου μη μνησθώ έτι.
13 εν τω λέγειν καινήν πεπαλαίωκε την πρώτην το δε παλαιούμενον και γηράσκον εγγύς αφανισμού.
Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014
Ιδιόμελον
Τροπάριο που έχει ιδικό του μέλος ( απ' εδώ και η ονομασία του ) και δεν ομοιάζει με άλλα. Τα Δοξαστικά και άλλα Στιχηρά, κυρίως τα τροπάρια της Λιτής, είναι Ιδιόμελα.
Κυριακή 13 Ιουλίου 2014
Ολονυκτία
Ακολουθία που διαρκεί όλη τη νύκτα. Ολονυκτίες γίνονται συνήθως στα μοναστήρια κυρίως του αγίου Όρους και των Μετεώρων. Σπανιώτερα γίνονται στους ενοριακούς ναούς και συνήθως στη μνήμη του εορταζομένου αγίου στο όνομα του οποίου τιμάται ο ναός. Σε πολλά μέρη της Ελλάδος ολονυκτίες ονομάζονται οι << Χαιρετισμοί >> και οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος ( ακολουθίες του Νυμφίου ) επειδή τελούνται το βράδυ. Η ολονυκτία ονομάζεται και Παννυχίς.
Εγγραφή σε:
Σχόλια (Atom)